سفارش تبلیغ
صبا ویژن

میرزای سبزمان

شنبه 86 آذر 10 ساعت 9:8 عصر

هوالشهید

سال 1259 شمسی "یونس" در محله ی استاد سرای رشت متولد شد. پدرش میرزا بزرگ نام داشت و از این جهت ، یونس نیز به "میرزا کوچک" شهرت یافت.

طرفدار عدل و حامی مظلوم. مودب  و متواضع و خوش برخورد ، ساکت و متفکر که ارام و آهسته و سنجیده سخن می گفت. در چهره اش جذبه ای بود که با هر کس رو به رو می شد به ندرت اتفاق می افتاد که آن شخص مجذوب متانت و محسور بیاناتش نگردد.

نهضت جنگل متولد شد. برای مبارزه با بی عدالتی، ظلم و ستم، سلطه ی بیگانه ، قتل و غارت ، تجاوز به حقوق مردم، به یغما رفتن سرمایه ی ایران و مکر و حیله ی بعضی از حاکمان ایران و دشمنان خارجی. جنگلی ها در شماره ی سیزده نشریه ای که منتشر می کردند درباره ی قیام خود و انگیزه ی آن چنین نوشتند:« قیام جنگلی ها برای تقویت دولت و حفظ مملکت است. جنگلی وقتی اسلحه را از خود دور می کندکه مطمئن شود افراد ایرانی از تطاول متصدیان خارجی و همکاران داخلی حایز اهمیت گردیده است. آمال قلبی جنگلی ها و مرام واقعی آنها افتتاح مجلس شورای ملی، استحکام مبانی مشروطیت راحتی ملت و محو ظلم و استبداد قطع ریشه های خیانت و مصونیت وطن از تعرض دشمنان است.

میرزا ایستاد ... طعم تلخ تنهایی را بارها چشید ...تلخ بود وقتی یارانش ترکش می کردند... در تنگناها و  سختی ها اما سست نشد... مستکبران و متجاوزان را به تنگ اورده بود ...او حتی اعلام جمهوری کرد... نسیم خوش ازادی و استقلال  نه تنها در گیلان که در تمام کشور پیچیده بود ... اما...

یازدهم آذرماه 1300 ، میرزا بود و گائوک (هوشنگ) ... تمام مخالفان متحد علیه میرزا... در میان انها همرزمان نامرد و دورو نیز حضور  گرمی داشتند!!  بازهم میرزا ایستادگی کرد... اما سرما و ضعف  امانشان نداد. در گردنه ی گیلوان گرفتار برف و کولاک و سرما شدند...  میرزا را وقتی که یخ زده بود و هوشنگ را بر پشت داشت یافتند.

نگذاشتند دفنشان کنند... گماشتگان رضا خان سرش را از پیکر یخ زده اش جدا کردند... سر میرزا را خالو قربان، دوستش و همرزمش برای پادشاه برد تا جایزه بگیرد!...

سرش را از  حسن آباد تهران و بدنش را از خلخال یکی از دوستانش ، شیخ احمد ، به  گیلان بازگرداند و در بقعه ی سلیمانداراب رشت دفن نمود.

او می گفت: «من انقلاب را یگانه راه علاج و نجات قطعی ملت ایران از مشکلات موجود میدانم»

ادامه دهنده ی راه میرزاها باشیم و انقلاب به ثمر نشسته ی ایران اسلامی را محافظت کنیم با قطره قطره ی خون و ذره ذره ی وجودمان.


نوشته شده توسط : اسما

نظرات دیگران [ نظر]



لیست کل یادداشت های این وبلاگ

بسم الله
[عناوین آرشیوشده]