سفارش تبلیغ
صبا ویژن

ژاله خون شد

شنبه 86 شهریور 17 ساعت 3:17 عصر

عید سعید فطر ، سر اغاز حرکت 17 شهریور

برگزاری راهپیمایی بزرگ در روز عید سعید فطر سال 1357 ، سراغاز حرکت خونین هفده شهریور همان سال به شمار می رود . در این روز که مصادف با سیزدهم شهریور بود ، مردم در شهرهای خمین ، تهران ، قم ، کرج ، ایلام و چند شهر دیگر ، پس از برگزاری نماز عید ، به حرکت در امدند و شعارهای دینی و کوبنده بر ضد رژیم سر دادند . امام خمینی (ره) به مناسبت عیدسعید فطر اعلامیه ای منتشر کرد و در ان خطاب به ملت ایران فرمود :
«مردم مسلمان ایران به دنبال برگزاری نماز عید ، دست به عبادت ارزنده دیگری زدند که ان فریادهای کوبنده علیه دستگاه جبار و چپاولگر ، برای به پا داشتن حکومت عدل الهی است که کوشش در این راه ، از اعظم عبادت است و فدایی دادن در راه ان سیره انبیای عظام خصوصا نبی اکرم اسلام و وصی بزرگ او امیرمونان است . ملت عظیم الشان ایران ! نهضت خود را ادامه داده و هرگز سستی به خود راه ندهید که نمی دهید . مطمئن باشید به امید خدا ، پیروزی و سرافرازی نزدیک است . »

ژاله خون شد

در صبح جمعه هفده شهریور سال 1357 ، مردم تهران پس از ادای فریضه صبح ، برای چهارمین روز متوالی از خانه ها بیرون امده و سیل اسا روی به خیابان ها اوردند . مرکز تجمع انان میدان ژاله ( میدان شهدای کنونی ) بود . همین که مردم به خیابان ها رسیدند ، ناگهان با دیدن تانک ها و زره پوش های نظامی و مأموران مسلسل به دست حکومت ، غافلگیر شدند ، ولی بدون اعتنا به سربازان ، به حرکت خود ادامه دادند .
از خیابان های اطراف ، سیل انبوه جمعیت با سردادن شعارهای انقلابی ، به سمت میدان ژاله در حرکت بود.
مأموران مسلح پس از چند بار اخطار ، از زمین و هوا جمعیت را ناجوانمردانه ، هدف رگبار مسلسل قرار دادند.
در این روز ، جوانان بسیاری جان خویش را از دست دادند و به خاطر به ثمر رسیدن نهال انقلاب اسلامی ، به قربانگاه عشق و شهادت شتافتند .
شمار دقیق قربانیان مظلوم حادثه هفده شهریور در میدان شهدا هیچ گاه مشخص نگردید ، ولی به یقین ، این رقم از چهار هزار تن افزون تر بود .

پیام رهبر کبیر انقلاب (ره)

حضرت امام خمینی (ره) ، در هجده شهریور سال 1357 ، با ارسال پیامی به ملت شریف و شجاع ایران ، ضمن ابراز همدردی با ملت ، کشتار وحشیانه رژیم شاه را محکوم و دولت اشتی ملی را ، دولتی تحمیلی و غیرقانونی اعلام کردند . ایشان فرمودند :
«... چهره ایران امروز گلگون است و دلاوری و نشاط در تمام اماکن به چشم می خورد. اری این چنین است راه امیرالمومنین علی علیه السلام و سرور شهیدان امام حسین علیه السلام ...ای کاش خمینی در میان شما بود و در کنار شما در جبهه دفاع برای خدای تعالی کشته می شد ... نباید علما و روشنفکران ملت در زیر چکمه دژخیمان خرد شوند تا مبادا کسی خیال ازادی به خود راه دهد .
شما ای ملت محترم ایران که تصمیم گرفته اید خود را از شر رژیم شاه خلاص گردانید ، در رفراندمی که در سوم و چهارم شوال در برابر ناظران سراسر جهان انجام دادید ، به دنیا نشان دادید که رژیم شاه جایی برای خود در ایران ندارد ...
هفده شهریور مکرر عاشورا و شهدای ما مکرر شهدای کربلا و مخالفان ما مکرر یزید و وابستگان او هستند. »

اضافه از صبا: یه بار دیگه ببینم! اینجا رو باز میکنم اون گوشه می نویسه در حال هک شدنا.... عجب! خوب شد هم یکی از خط مقدمی ها (خودمو میگم!) هم مشاور فنی آن بود! .... ممنون از مشاور فنی!   صلوات !


نوشته شده توسط : اسما

نظرات دیگران [ نظر]



لیست کل یادداشت های این وبلاگ

بسم الله
[عناوین آرشیوشده]